Reisverhaal The Ghan
Like ons op Facebook

Reisverhaal The Ghan

door Maarten van Dun

In stijl de eerste pioniers achterna: The Ghan

'Ik heb nog geen kangoeroe gezien,' bromt Paul, een gepensioneerde bankier uit Groot-Brittannië. Al uren turen hij en zijn vrouw uit het raam van de restauratiewagon. Het landschap van de Australische Outback flitst voorbij. Het echtpaar zit in The Ghan, de trein die van Adelaide naar Darwin voert. Het landschap vinden ze 'very impressive.' Maar Paul mist de dieren. Hij heeft jarenlang als bankier in donker Afrika gewerkt. Het rode hart van Australië herinnert hem aan dat continent. Alleen loopt er veel minder wild rond. 'Ik had gedacht dat overal kangoeroes zouden zijn.'

Last Frontier

Die zijn inderdaad nog niet gesignaleerd sinds vertrek uit Adelaide, zo'n vijf uur eerder. De rails waarover The Ghan dendert, leiden uiteindelijk via Alice Springs naar Darwin. Bijna drieduizend kilometer richting het noorden. Dwars door South Australia and Northern Territory. De trein volgt de voetsporen van de pioniers die dit gebied nog maar honderd jaar geleden verkenden. Gevaarlijke tochten waren dat destijds. De drang om The Last Frontier te verkennen had voor veel pioniers fatale gevolgen.

Afghanen

Afghaanse kamelendrijvers ontdekten de The Ghan route. Zij waren naar Australië gehaald om de binnenlanden te verkennen. De geharde gastarbeiders en hun taaie kamelen waren gewend aan de zware leefomstandigheden in de woestijn. Zij waren het ook die begonnen met de aanleg van de rails door dit onherbergzame gebied. Voor 1920 brachten deze Afghanen de treinreizigers bovendien nog een heel stuk per kameel naar Alice Springs. Pas in dat jaar was het eerste deel van de route geheel af. Als eerbetoon aan de eerste spoorwegwerkers werd de treinroute The Afghan Express gedoopt. Tegenwoordig volstaat The Ghan.

Horizon

Alleen al dit eerste deel van de reis, van Adelaide naar Alice Springs, duurt 22 uur. Bijna onmiddellijk na het verlaten van het perron in Adelaide verandert het landschap in een enorme rode vlakte met zeer spaarzame begroeiing. Het uitzicht is eindeloos, Uren achtereen ontmoeten aarde en lucht elkaar aan de horizon. Zonder te worden onderbroken door steden, bergen, bossen of water. Begrippen als tijd en afstand krijgen een nieuwe betekenis.

Paul geniet van de leegte van het land: ' In Afrika zie je vaak nog wel een dorpje aan de horizon, maar hier heb ik al uren geen teken van menselijk leven gezien. Dat er in de eenentwintigste eeuw nog een plek op de aarde is met zoveel ruimte, vind ik bijna onvoorstelbaar.'

Nadat het traject tussen Adelaide en Alice Springs klaar was, duurde het nog eens zo'n tachtig jaar voordat de spoorlijn werd doorgelegd naar Darwin. Pas in 2004 reed de eerste locomotief vanuit Adelaide daar het station van binnen. Sindsdien staat The Ghan bekend als één van de mooiste treinreizen ter wereld, vergelijkbaar met The Oriënt en de Trans-Siberië Express.

Bushtucker

Luxe omringt de reizigers in The Ghan. De champagne staat de hele reis koud en de steaks liggen op de grill. In de rijkelijk gedecoreerde restauratiewagons genieten passagiers van het beste eten, onder het genot van verschillende Australische topwijnen. En het uitzicht blijft uiteraard.

Tijdens het diner zien Paul en zijn vrouw dan eindelijk ook hun eerste kangoeroe: op hun bord. Het menu bestaat uit zogenaamde bushtucker, eten uit de Australische bush. Enigszins verbouwereerd proeft het Britse stel de kangoeroesteak. Paul is echter al snel overtuigd. 'Het is net gewone biefstuk,' jubelt hij na een paar happen. Buiten zakt de zon ondertussen vuurrood in de het oranje zand.

Melkweg

De zonsondergang is voor velen het teken om zich terug te trekken in hun coupé. De stewards hebben hun bedden inmiddels opgemaakt. Een slaapmutsje staat klaar op hun nachtkastje. De coupés in de Platinum-klasse hebben zelfs een tweepersoonsbed, een badkamer en een toilet.

Vanuit de coupé is de fonkelende sterrenhemel goed te zien. In Australië worden de sterren ook wel bushtelevision genoemd. Vannacht staat er opnieuw een prachtige uitzending op het programma.

Vijfentwintig wagons, 686 meter zwaar staal, rolt ritmisch door de Australische nacht. Binnen dromen een paar honderd mensen weg bij de honderden lichtpuntjes van het melkwegstelsel.

Want er zijn natuurlijk altijd plaatsen waar het nóg leger is dan in de Australische Outback.

Like deze pagina

Specialisten Australië

Stay tuned

Wil jij elke maand naar Australië?

  • Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief boordevol foto's, prijsvragen en insider tips.
  • Ook ontvang je speciale deals van onze partners!

Aanmelden nieuwsbrief

Australië kenner
Sponsors