Een reis langs de oostkust

door Sylvia Vogel

30 juli 2005 is onze reis naar Australië begonnen. We hebben met onze 2 kinderen, Julia van 11 en Eline van 8 jaar een rondreis langs de oostkust van Australië gemaakt. Wij zijn 2 augustus aangekomen in Sydney na een overnachting te hebben gehad in Tokio. 5 Augustus vertrokken wij uit Sydney en gingen per auto naar Cairns waar we uiteindelijk 27 augustus aangekomen zijn. Onderweg verbleven we een week bij familie en verder zijn we in motels / hotels e.d. verbleven. Op 4 september vertrokken we weer via Tokio naar Nederland.

1e week- 30 juli t/m 5 augustus

We vlogen 30 juli met Japan Airlines om 20.45 uur vanaf schiphol. De vlucht was erg goed en rustig. In Narita hebben we overnacht in de Holiday Inn waar we een nacht van 15 uur hebben gemaakt. We zijn met de trein naar Tokio geweest maar het was een weerwar van mensen en gangen naar metro's (Londen is er niets bij met zijn metrolijnen). De vlucht van Japan naar Australië was ook erg goed gegaan. 2 Augustus kwamen wij aan in Sydney en overnachten tot 5 augustus in the Sydney boulevard bij het Hyde park.

ZELF NAAR Australie?

Bekijk alle 126 reizen naar Australie

Het is heel apart om nu werkelijk in Sydney te lopen na al die maanden er naar uitgekeken te hebben. We genieten van de Skyline en aardige mensen. 3 Augustus zijn we met een boot langs de Harbour Bridge en het opera gebouw gegaan, erg mooi allemaal. We kwamen ook aan de overkant terecht waar een dierentuin is: Taronga Zoo en daar zijn we ook even naar toe geweest en hebben er Koala's, Kangaroes enz gezien. 4 Augustus hebben we de huurauto opgehaald, wat denk je, iedereen rijdt hier aan de verkeerde kant van de weg (ha ha) Daarna zijn we naar de Blue Mountains geweest en hebben de Three Sisters gezien, heel indrukwekkend en ontzettend mooi. De kinderen genieten ook volop en hebben geen last van jetlag en zijn ontzettend lief.

2e week- 6 augustus t/m 12 augustus

We hebben 2 overnachtingen gehad in Coffs Harbour waar het gokkerpercentage zeer hoog is, alles draait hier om gokken. We zijn naar het Dorrigo National Park geweest wat erg mooi was, een mooi uitzicht over het tropisch regenwoud en mooie watervallen. 7 Augustus zijn we vertrokken naar Byron Bay (zo'n 800 km. boven Sydney). Het is een oude hippiestad waar het erg relaxed aantoe gaat. Het strand is voor ons appartement en we hebben een zwembad(je). Je schijnt hier walvissen en dolfijnen vanaf het hoogste punt op het strand te kunnen waarnemen maar die hebben we helaas niet gezien. 8 Augustus zijn we lekker op het strand gaan chillen. 9 Augustus zijn we weer vertrokken uit Byron Bay en naar Brisbane vertrokken.

Onderweg zijn we nog naar Warner Bros Movie World gegaan, een hoge entree maar aangezien we geen helden zijn in achtbanen waren we weer snel uitgekeken. Er was een stuntshow van Police Acadamy wat erg leuk was. In Brisbane heeft het ons ± 1½ uur gekost om een hotel te vinden. Er was een festival in Brisbane hoorden we pas later dus we waren er op het goede moment om een slaapplaats te zoeken; alles was vol.

Uiteindelijk vonden we een heel leuk hotel. 10 Augustus zijn we met een grote catemaran naar Moreton Island gevaren. De pelikanen lagen, bij aankomst op het eiland, in de zee naast de aanlegsteiger. Het dolfijn voeren was jammer genoeg erg commercieel. Je moest in lange rijen wachten tot je aan de beurt was, wij waren de laatsten maar mochten daarom erg veel vis geven en het was een erg leuke ervaring om zo dicht bij de dolfijnen te staan in de zee en ze te voeren. 11 Augustus vertrokken we weer van het eiland en zijn naar Twin Waters gereden waar we een week bleven bij Frits en Nia van der Plas (de oom en tante van Jan).

We kregen een erg warm ontvangst en hebben het erg naar ons zin. Het huis is ontzettend mooi, Eline verteld aan iedereen dat het een villa is, en dat is ook zo. We hebben nog nooit zo'n mooi huis gezien, het is erg leuk om hier een week te zijn. 12 Augustus kregen we als verassing van Frits en Nia een dagtocht naar Fraser Island. We werden s'morgens om 6 uur opgehaald door een vierwieldrive bus en zijn naar het grootste zandeiland ter wereld geweest. Het was ontzettend mooi en we hebben, samen met Jurie (de neef van Jan), erg genoten.

Midden op het eiland gingen we naar Lake MacKenzie, een zoetwatermeer met hagelwitte stranden. We reden en liepen op het eiland ook door een erg mooi regenwoud waar we als lunch een heerlijke BBQ kregen en op de terugweg zagen we nog een Dingo. Op dit eiland zijn alleen nog de originele Dingo's, er mogen geen honden op het eiland komen om te voorkomen dat het ras niet meer zuiver is. Bij thuiskomst gingen gelijk buiten in het bubbelbad, prachtig tussen de bomen met uitzicht op de golfbaan.

3e week- 13 augustus t/m 19 augustus

13 Augustus zijn we naar een leuke markt geweest en s'middags zijn we met Jurie naar een winkelcentrum geweest en hebben we een bril voor Jan gekocht, de zijne was gesneuveld en zonder bril kan je hier echt niet. s' Avonds hebben we Nia en Frits mee uiteten genomen, het was erg gezellig. 14 Augustus zijn Jan en de kinderen met Frits gaan golfen en ik heb 10 km. hardgelopen (dus ik ben nog steeds in de running Peter!!)

Op het golfterrein stonden Jan en de kinderen oog in oog met Skippy en familie. Ze waren erg onder de indruk en Jan heeft kunnen filmen en fotograferen (dus mensen, Skippy is still alive). s'Middags zijn we naar Noosa Head geweest en hebben even lekker geshopt.

15 Augustus zijn we eerst naar de big Pineaple geweest waar we koala's zagen en de kangaroes hebben gevoerd en geaaid en daarna zijn we naar het bedrijf van Frits en Nia geweest. Heel erg leuk om te zien hoe de mobiel homes worden gemaakt.

16 Augustus zijn we naar the Australian Zoo van Steve Irwin geweest, hij was er helaas niet. Wel hebben we veel leuke shows gezien met krokodillen, tijgers enz. en zijn we op de foto geweest met een koala. De kangaroes hebben we ook weer kunnen aaien. 17 Augustus zijn we samen met Nia naar Underwaterworld geweest. Je loopt daar door een tunnel met de mooiste vissen en grote haaien rondom je, erg leuk. Er was ook een leuke zeehondenshow. 18 Augustus zijn we met Jurie en Carry uit eten geweest (de kinderen bleven bij Frits en Nia) en hebben Tim na 12 ½ jaar weer ontmoet (hij was 12 ½ jaar geleden met Jurie op onze bruiloft).

Het was een leuke avond maar jammer genoeg een afscheidsavond. 19 augustus zijn we weer vertrokken uit Twin Waters, we hebben het deze week erg leuk gehad bij Frits en Nia. Het was een gezellige week geweest en zijn dankbaar voor al hun gastvrijheid. We zijn eerst naar Gympie geweest, een oud goudzoekerplaatsje en toen naar Harvey Bay waar we een overnachting hebben genomen aan het strand met uitzicht op Fraser eiland en de volgende dag hebben we een walvistocht gemaakt.

4e week- 20 augustus t/m 26 augustus

20 Augustus hebben we s'morgens vanuit Hervey Bay een walvis boottocht gemaakt en heel veel walvissen gezien (tussen de 15 en 20), op een paar meter afstand van de boot. Een ervaring om nooit meer te vergeten. Wat een ontzettend grote beesten en wat fantastisch om te zien dat ze reageren op de geluiden en de bewegingen van de mensen. 's Middags gingen we weer verder reizen en hebben 21 augustus 1 overnachting genomen in Rockhampton, het rundvleesstadje van Australie.

Er was niet veel te beleven en de overnachting was in een omgebouwde garagebox dus we zijn de volgende dag vertrokken naar Airlie beach. We habben een schitterend hotel aan het water, Corel sea resort, met uitzicht op de Whitsunday eilanden. We zijn hier 3 nachten gebleven en hebben lekker gerelaxed bij het zwembad en een beetje bijgekleurd, Jan heeft nu 24 uur per dag op, ook als hij hem niet op heeft. Het was een gezellig plaatsje met veel backpackers en Julia en Eline hebben nog een mooie ketting voor zichzelf gemaakt.

24 Augustus hebben we een overnachting genomen op Daydream eiland, een leuk eilandje met een mooi resort met veel wembaden, whirlpools en in de tuinen hangmatjes. S'Avonds hebben we bij een mega openlucht bioscoop de film Mr. and Mrs. Smith gekeken met de zee op de achtergrond. We hebben uiteraard een poging gedaan om te snorkelen want dit (Great Barrier rif) is de plek om de wereld onder zee te bekijken, maar de angst om een shark tegen te komen was erg groot dus we zijn niet verder dan 6 meter uit de kust gekomen. Marco, we hadden inderdaad een camera bij ons. 25 Augustus zijn we weer verder gereden naar Townsville, een grote stad maar weinig te beleven. 26 Augustus zijn we aangekomen in Mission Beach, een leuk stadje aan de kust, met een mooi wit strand en palmbomen. Hier zijn we 1 nacht gebleven in een leuk hotel met een aparte boom in ons achtertuin.

5e week- 27 augustus t/m 2 september

27 Augustus zijn we via een omweg (de Tablelands, Cairns highlands, waar mooie watervallen, enorme bomen enz. te zien zijn) aangekomen in the Lakes Cairns Resort & Spa Accommodation Australia waar we de laatste week in Australië verblijven om even bij te komen. Het is hier een waar paradijs. Er zijn 4 zwembaden, whirlpools en de appartementen zijn bijzonder mooi met alles erop en eraan. Het is hier jammer genoeg af en toe bewolkt maar dat duurt hier nooit zo lang. Jan heeft eindelijk zijn didgeridoo (zo schrijf je het, ik heb het zelf even opgezocht).

We proberen er alleen nog geluid uit te krijgen, het is moeilijker dan het er uit ziet. 29 Augustus zijn we naar het aboriginaldorp geweest. Er was een dansshow, een didgeridooles, speerwerpen en boemeranggooien. Er staat ook nog een bezoekje naar Greeneiland en een kabelbaantocht op het program, dus we hoeven ons niet te vervelen. En natuurlijk willen we nog even bij een van de zwembaden vertoeven... Gedurende de laatse 3 weken zijn we in verschillende plaatsen een familie uit Heerhugowaard tegengekomen (in de zoo van Steve, in Arlie beach, op de boot van Daydream island en vandaag in hetzelfde restaurant in Cairns, hoezo toevallig? Aardige mensen en we hebben onze weblogadres gegeven dus hopen op een reactie. De meiden zijn ook in hun sas, ze hebben hier diddl...

30 Augustus hebben we lekker de hele dag bij het zwembad gehangen, wij hebben gelezen dat het in Nederland nu ook mooi weer is dus wij willen toch bruiner terugkomen. 31 Augustus zijn we met de boot naar Green island gevaren. Daar zijn we met een semi onderzeeboot het rif gaan bekijken en hebben we wat gezwommen. Het zeewater is er zo helder, je kan meters ver onder water kijken.

1 September zijn we met de Kuranda scenic railway naar een plaatsje in de bergen gegaan, hebben daar wat rondgelopen en gegeten en zijn daarna met de langste kabelbaan ter wereld (7,5 km.) weer teruggegaan. Het was adembenemd mooi en ontzettend hoog. Onderweg zijn we 2 keer uitgestapt en hebben in de tropische regenwouden rondgelopen en genoten van het uitzicht. Er was een ontzettend mooie en grote waterval. 2 September hebben we de auto ingeleverd en zijn we nog even gaan shoppen.

6e week- 3 september t/m 5 september

3 September hebben we weer lekker bij het zwembad gelegen en s'middags zijn we naar de stad gegaan waar een markt was en we lekker even bij de lagune hebben gehangen. De laatst dag hier in Cairns... We zijn hier veel dieren tegengekomen, kangeroes, koala's, emu's, kukaburra's, wombats enz. enz. en ook krokodillen, maar gelukkig heeft er geen een ons gebeten, Noud (het lijkt me niet zo prettig om 1 aan je billen te hebben hangen).

De weken hier zijn omgevlogen en we hebben gemengde gevoelens over naar huis gaan. We willen graag weer de mensen thuis zien, maar zouden het land ook wel mee willen nemen...

4 September zijn we van Cairns naar Tokio gevlogen waar we s'avonds aankwamen. 5 September hebben we een goede nachtrust en een lekker ontbijt gehad(we waren bijna de enige die brood aten, de meeste mensen zaten aan de rijst en soep, die slurpend wordt opgegeten). Daarna zijn we weer naar het vliegveld gegaan en hebben een rustige vlucht naar huis gehad.

We zaten in het vliegveld met het Nederlandse roeiteam, die een bronzen en zilveren plak in Japan hadden gehaald, en hadden daardoor een feestelijke inkomst op schiphol. Pa en ma van Oostrom stonden er ook en het was goed om weer familie te zien en naar huis te gaan. Bij het viaduct IJmuiden hing een welkomst spandoek (bedankt Sas). Een mooier thuiskomst hadden we niet kunnen hebben.

Het einde van de vakantie en website is hierbij aangebroken en we willen hierbij iedereen bedanken voor de leuke reakties op de site, het was echt super om ze aan de andere kant van de wereld te lezen. Het vervolg komt nog want we gaan zeker over een paar jaar terug naar Australië om nog meer te zien van het land.

Reizen Australie

Specialisten Australië

Stay tuned

Wil jij elke maand naar Australië?

• Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief boordevol foto's, prijsvragen en insidertips.
  • Ook ontvang je speciale deals van onze partners.
  • En profiteer je van de leukste kortingen op reisproducten.